Opettajan kirje joulupukille

Rakas joulupukki, 

Olen ollut tänä syksynä mielestäni kiltti opettaja. Olen noudattanut kolmea eri opetussuunnitelmaa, kutakin tarkkaan ja opiskelijoiden tarpeita ajatellen. Sillä heitä varten ja heidän edestään tätä työtä tehdään. Jotta kasvaisi jokaiselle omannäköisensä tulevaisuus.

Luokassa olen pyrkinyt toimimaan oikeudenmukaisesti ja innostavasti ja rakentamaan aktiivisuuteen kannustavaa ilmapiiriä. Mielestäni olen tässä onnistunutkin, vaikka eipä tuo into ihan kaikkiin tartu. Mutta yrittänyt olen – eikö siitäkin kuulu palkita? Olen kyllä välillä ollut myös laiska – kokeita olen palautellut välillä vähän myöhässä. Tuppaa tuo arki kotona olemaan pienen lapsen kanssa sellaista, että yllätyksiä tulee. Toisaalta, ymmärtää paremmin noita oppilaitakin, että on heilläkin muuta elämää koulun lisäksi.

Olen myös hutiloinut, sillä minulla on pieni onglema noiden aanelosten tallessapysymisen kanssa. Toisaalta – olen onnistunut hukkaamaan myös sähköistä materiaalia. Monitaituruutta tämä, vai mitä? Kovasti kasvattaa tämä ymmärtämään niitä oppilaita, joilla monisteet aina mystisesti katoilevat. Pieni kaaos tuntuu pitävän hyvässä terässä?

Ihan hyvin minulla on kuitenkin mennyt, vaikka olenkin uudessa koulussa. Oppilaat ovat mukavia, kollegat myös. Arki on rakennettu täällä toimivaksi, joten mikäs tässä sijaisena ollessa.

Mutta niihin toiveisiin. Kyllä näin joulun alla aikuinenkin uskaltautuu heittäytymään vaativaksi. Jotta sellainen on tämä minun toiveeni, että jos näitä seuraavia asioita vaikka sitten kuulisin ensi vuonna oppilaiden suusta:

”Hei mä tajusin, että mun kannattaa siirtyä eturiviin. Mä oppisin paljon paremmin, jos en koko ajan vaan höpöttäis kavereitten kanssa.”

”Mä luulin, että lukeminen on tylsää, mutta en mä tiennyt, että kirjat voi olla tällaisia! Täällähän on tappeluja ja kaikkea! Lukeminen on kivaa!”

”Ei katsota videoita, voitaisko me mieluummin kirjoittaa nää tekstit loppuun?”

”Tämä ryhmätyö ei onnistunut, koska me huudettiin. Ensi kerralla me yritetään keskustella järkevämmin!”

”Voiko tässä tekstissä yhdistellä sillä tavalla, että ensin vähän arvioi sitä elokuvaa ja sitten pohtii sitä, millainen se on ollut?”

”Joo, eikös niin, että me kaikki voidaan lukea nämä tekstit luokan edessä!”

”Äikkä on kyllä yks mun suosikkiaineista!”

”Ope on äijä.”

15047040_1741541699502663_4933549969941463040_n

Ei kun hetkinen, annas kun mietin – taisin kopioida tähän viime vuoden toiveet, sillä nämähän ovat toteutuneet jo! Jälleen kerran, tänäkin vuonna, oppilaat ovat oivaltaneet vaikka mitä omasta oppimisestaan, kirjallisuudesta, kielestä, yhdessä tekemisestä, kannustamisesta, pitkäjänteisen työn tekemisestä. Jokainen pienikin oivallus on tärkeä – jopa silloin, kun se ei edes realisoidu tekemisen tasolla vaan jää ajatukseksi. Jo ajatusprosessi saattaa olla sysäys kohti parempaa itsetuntemusta.

Rakas joulupukki, vaikka jouluinen toiveeni onkin jo toteutunut, eikös niin, että niitä oivalluksia tarvitaan aina ja uudestaan. Jokainen vuosiluokka tekee oivalluksensa ihan itse, edelliset eivät voi oivaltaa tulevien puolesta.

Ei kai sitä suotta sanota, että parhaimmillaan koulu ja oppiminen on silkkaa oivaltamisen iloa?

No mutta, alan taas jaaritella. Mitä sitä tässä sen pidempiä. Sinulle, hyvä Joulupukki, toivon jaksamista aattoillan aherrukseen. Taidan tavallaan tietää, miltä tuntuu singahtaa moneen paikkaan yhtä aikaa ja kantaa huolta suuresta määrästä lapsia. Ja sellainen lahjakkuus tässä taitaa olla meidän kummankin tavoitteena, kyllä jokaiselle niitä lahjoja annetaan, monenlaista löytyy. Että löytäisivät kukin sitten oman lokeronsa niiden käyttämiseen. Se se vasta hienoa onkin. Jotta palkitseehan se – tämä.

Niin, ja muorille kovasti terveisiä. Että jaksaa sinua siinä työssäsi tukea ja auttaa. Ei kotijoukkojen merkitystä sovi vähätellä. Sellaista se on, ei täällä kukaan yksin ole. Jokaiselle pajan tontulle myös iloinen kiitos, tiedän, että ilman heitä ei sinunkaan toimista tulisi mitään.

Mutta nyt täytyy joutua – työryhmät eivät odota!

Toivottavasti aattona näemme! Hyvää joulua!

 

terveisin

Sanna

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s